Skolans varande

cropped-image2.jpeg

Nu när semestern och sommarlovet går mot sina slut slås jag av tre saker.

Det första är debatten om elever ska få berätta om sin sommar eller ej när de nu kommer tillbaka efter lovet. Det finns barn som bubblar av iver över att få berätta vad de varit med om medan andra bara vill krypa under bordet och hoppas att läraren inte ser dem och tar någon annan. Men det är inte säkert att känslorna är hopkopplade med att det varit en fantastisk resa till exotisk plats som bara måste berättas om eller i fall den vackraste stenen har blivit hittad på gården, utan helt enkelt viljan att prata inför grupp kan vara avskräckande! Det är en svår balansgång som läraren måste välja att utföra på bästa sätt som passar just de elever som är i klassen – och då kommer jag osökt in på andra saken; den rådande bristen av lärare.

Vi kommer att ha skolor som inte har lärare så att det räcker till undervisning! Hur löser vi det? Och som vuxen blir sommarlovsberättelsernas varande eller icke varande ett mindre problem. Vad kommer dessa elever att inte få ta del av, vilken kunskap ska de missa – var den viktigt eller kommer de klara sig utan den? Hur kompenserar vi det kunskapsglappet – för då kommer jag till tredje saken. Att ha ett arbete att gå till efter semestern.

Vikten av utbildning kan inte nog framhållas för att få ett arbete, men borde inte frågan handla om vad utbildningen ska innehålla istället för själva utförandet – för det tycker jag att vi lite lätt glider över i skoldebatten. Läste en artikel av en finsk professor som ifrågasätter hörnstenarna i det finländska skolsystemet i dess nuvarande form, men som nyanserar problematiken på ett sätt som även verkar konstruktivt för den svenska skolan. Professor Välijärvi efterlyser i sin utredning en omfattande förnyelse av den finska grundskolan eftersom deras skolresultat har börjat sjunka, vilket borde få varningsklockorna att ljuda här i Sverige.

För får vi inte ihop sommarlovets händelser med elevernas vilja till att lära tillsammans med lärarnas handfasta ledning så kommer det inte finnas kompetens till de yrken vi eftersträvar att ha inom den svenska marknaden inom snar framtid – och då blir det ännu färre elever som vill berätta om just sin sommar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/08/professor-efterlyser-omfattande-fornyelse-av-grundskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s