Varför rocka sockor?

Fyra traditionalister och en … färgglad 😊

Den statistiska uppdelningen stämmer även i en klass med elever. Det är ca 20% som har någon form av speciella förutsättningar under en skoldag, vissa som syns – andra inte, vissa påverkar skolgången – andra inte, vissa är mer påtagliga – andra märks inte alls. Det kan vara en diagnos eller en långvarig sjukdom, men det kan även vara ett upplevt utanförskap, bristande delaktighet eller tillgänglighet, ett bråk med en förälder eller kompis, hjälpmedel som inte fungerar, en sjuk assistent eller en försenad skolskjuts. Listan kan bli lång över det som kan påverka möjligheterna till inlärning negativt, men listan kan bli lika lång på faktorer som kan stödja, till exempel förståelse och bemötande.

Det roterade en länk på FB igår på #rockasockorna-dagen om just personer med Downs syndrom och deras särskilda behov. Poängen med klippet var att visa på de särskilda behoven; är det att vilja äta ett dinosaurieägg, gå klädd i riddarrustning i affären, bli väckt av en kändis … eller är det så att personer med Downs syndrom bara har mänskliga behov?! Att de vill ha utbildning, arbete, möjligheter, vänner och lite kärlek – precis som alla andra och att det handlar inte om särskilda behov. En mycket bra poäng och nog så viktig att komma ihåg när vi andra försöker problematisera och kategorisera funktionshinder och funktionsnedsättning, och nu på senare tid funktionsvariation, när det hela tiden handlar om mänskliga rättigheter och behov – som vi alla vill ha.

Vi traditionalister borde nog lära oss att ta ut svängarna lite (och fokusera mera på den positiva listan) – det kanske även kan vara givande att ha färggranna strumpor året om 😊

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s