Vriden vinstdebatt i skolan

IMG_6512

Det är dags att räta upp debatten om vinster i skolan som likställs med motståndare till friskolor.

Efter 5 dagar på partikongres(s) sitter argumentationsviljan kvar men även övertygelsen om att vi ska och kan göra rätt när det gäller vinster i välfärden.

Jag är för friskolor (jajamensan), jag är för kommunala skolor (ja de också) och jag är även för statliga skolor (ja absolut) – och det utifrån de argument som Lärarnas Riksförbund (LR) har drivit och nu argumenterar för igen – att mångfald och konkurrens skulle göra den svenska skolan ännu bättre. Tyvärr har det inte blivit så vilket har resulterat i att dagens skoldebatt handlar om att vara för eller emot friskolor, och inte för eller emot vinster i sig.

Skolpengen är skattefinansierad och det är pengar som är avsatta att gå till undervisning för våra uppväxande samhällsmedborgare, dvs till våra barn som en dag ska ta över här i världen.

LR driver frågan om skolans resurser: överskott ska investeras i verksamheten och staten ska på ett tydligare sätt reglera resursanvändningen i både offentligdrivna och privata skolor – de anser att det är orimligt att kritiker av vinster i skolan ska ses som friskolemotståndare – och jag håller med. Det som debatten borde handla om, vilket LR poängterar, är friskolornas roll och hur vi ska lyfta HELA den svenska skolan, vilket för mig inkluderar även specialskolan och särskolan!

Trodde väl aldrig att jag skulle se fram emot en redovisning av ett slutbetänkande från Skolkommissionen med sådan iver 😳

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/lr-nej-vi-aer-inte-motstandare-till-friskolor-33072

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s