E6:an

img_0204

”Du blir sen!”

Jag gör konstaterandet efter att ha stått still i bilkön en längre tid på morgonen. Sonen ska till sin prao-plats och jag har lovat att köra honom dit. Nu är Löddeköpinge fullt av bilar pga (ytterligare) en olycka på E6:an och trafiken leds av in i vårt samhälle. Med konsekvensen att vi kommer ingen vart.

Jag ser att sonen biter ihop. Han ser vad vi har framför oss (och bakom) och förstår mycket väl att detta kommer ta tid, men han vill ge ett gott intryck på sin praktik och att komma i tid är en del av det.

Vi gör båda vårt bästa med att inte bli irriterade. Jag ser på medtrafikanternas sätt att köra att detta var inte vad de ville ha denna morgon. Inte någon annan morgon heller för den delen, men detta har blivit allt för vanligt för oss i de västra delarna av Skåne.

Jag tror att många lösningar behövs på trafikproblemet, för jag ser det som ett sådant men då kan man även göra något åt det. I ena vågskålen har vi människoliv och kroppsskador samt utebliven arbetsinsats och i den andra vågskålen har vi budget, trafikplanering och miljövärden. Men vi har även privata samt nationella intressen som påverkar förslag till lösningar men även sätter käppar i hjulet!

Jag hyser stor tilltro till människan och dess möjlighet till kreativt tänkande och som problemlösare, men i det här fallet använder vi oss inte av hela verktygslådan.

Hur kan vi inte prioritera våra Europa-vägar, oavsett var de ligger i vårt avlånga land?
För att förbättra vår infrastruktur behövs en helhetssyn och aktivt ställningstagande av flera aktörer – på flera nivåer – samt politiska beslut som måste samordnas.

Genomfarts- och transittrafik samt flaskhalsar är ord som används ofta när trafiksituationen i Skåne diskuteras. Problematiken är omfattande. Vi vill ha en fungerande kollektivtrafik och uppnå antagna miljömål. Vi vill ha en rörlig arbetskraft i en expansiv arbetsmarknad som Öresundsregionen är och ett fritt val av boende. Samtidigt som vi vill ha distribution av gods och vi får matarlinjer genom Skåne för vidare transport av gods så väl som arbetskraft – och det här behöver fungera.

Vi ska givetvis använda oss av det vi har så som tågnät, fartygsleder och alternativa transportmedel som elbil och cykel. Framtidens transportmedel utvecklas konstant.
Men vi behöver även se över E6:an med en utbyggnation av de filer som finns idag för att få ett fungerande trafikflöde, minimera påföljningsolyckor samt undvika belastning på vägar och samhällen som inte är gjorda för tung trafik. Det är mycket trafik som kör på E6:an idag. Vid ett stopp kör den trafiken i våra byar, vid förskolor och skolor samt på mindre vägar utan markerade gång- och cykelvägar.

Det jag vill se är en lösning på problemet. Vi måste minska antalet olyckor och de påföljande mänskliga och materiella konsekvenserna. Vi måste minska arbetsfrånfället som ett stopp på motorvägen innebär. Vi måste helt enkelt möjliggöra att våra kommuninvånare kommer fram säkert och i tid till sina utbildningar, arbeten samt prao-platser.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s