Tvärvändning

 

IMG_2720

Så fick det bli – en U-sväng – för att ta en annan väg till kommunhuset gjordes i förra veckan för att komma förbi den stillastående trafiken i Löddeköpinge. En tur på landet är väl trevligt, men inte när den är påtvingad på grund av ett trafikstopp på E6:an.

Jag körde genom samhällen som har max ett hundratal invånare, som vid ett trafikstopp får ökad trafikströmning och det på enfilsvägar som inte gjorda för tung trafik. Känns märkligt att se dessa fordon – som är ca 25 meter långa och har fler däck än jag hinner räkna till – krypa förbi hästgårdar och snyggt målade brevlådor med bara någon decimeter till godo!

Att ta bort kommungränser för att stimulera helhetstänket och gemensamma skånska prioriteringar verkar vara en svårframkomlig väg bland partikollegor när vi diskuterar infrastruktursatsningar 😬.

Men här är några andra förslag som diskuterats under en längre tid:
-Vägtullar – vem kan ta ut vägtullar? En kommun? Tillfaller då vägtullen kommunen  hm 🤔
-Omkörningsförbud permanentas för lastbilar längs med hela sträckan Helsingborg-Trelleborg! Under rusningstrafik! Men den måste efterlevas också, vilket verkar svårt redan idag.
-Inga lastbilar under rusningstrafik – alla är helt eniga, alla förstår även logistikproblemen, men man måste börja någonstans!
-Speditörer är tunga lobbyister – det vänder och vrider vi på, men argumentet är att annars hade vi haft andra lösningar men samtidigt handlar vi allt mer och mer på nätet, vilket ökar behovet av leveranser, hur går det då med att vi ska stödja våra lokala näringsidkare? Samvetet gnager hos några.
-Att arbeta i tre-skiften vid vägbyggen – en självklarhet för att få så kort störning som möjligt, men här kommer fackliga förhandlingar fram ovanpå en budgetdiskussion.
-Ökad kollektivtrafikanvänding – ja, men den står ju också still på motorvägen … men om vi hade haft fler filer 😃?! En fil för kollektivtrafiken? Alla nickar – men suckar ”Det kommer ju inte hända!”
-Lösningar nu och på längre sikt – här är vi alla överens, om vi inte gör något nu kommer problematiken få negativa konsekvenser för inom fler områden görs också stora förluster vid ett trafikstopp: person- och materialskador vid olyckor, arbets- och produktionsförlust för de som sitter kvar på motorvägen och deras arbetsgivare, samt i förlängningen oviljan att bo längs med E6:an och vara beroende av den! Då blir alla kommuner längs med E6:an i sydvästra Skåne förlorare.

Trafikverket borde (när de ska se till helheten) ta in konsekvenserna för det omkringliggande samhället också – inte minst med de påföljningsolyckor som uppstår, den ökade och icke planlagda trafiken i närområdet och dess påföljd för gång- och cykeltrafikanter där många är barn, samt slitaget på de mindre vägarna som används vid ett stopp på motorvägen.

Sen kan vi inte bortse från att vi måste bli bättre bilförare: lägga bort mobilen, hålla avstånd, följ väjningsplikten – och stig upp en halvtimme tidigare och drick färdigt kaffet hemma innan vi ger oss ut i trafiken!

”Hör du sirenerna?” frågar yngste sonen när vi sitter i bilen en annan morgon. ”Nej!” det gjorde jag inte, men vi spanar vant längs med motorvägen som är ovanligt tom på bilar i södergående riktning. Lite längre norrut på E6:an var det trafikstopp får jag reda på senare – vilket kanske inte är helt oväntat – det har snöat. Men det kan nog inte Trafikverket göra något åt 😊

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6832428

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s